U bent hier
Vergunning voor aanleg van de Nieuwe Maasweg
N-VA Ranst:
Het verhaal over de omleidingsweg “Nieuwe Maasweg” start in 2012 toen er plannen gemaakt werden om de bruggen over het Albertkanaal te vervangen.
Nadat de boogbrug vervangen was kwam de brug aan de Jozef Simonslaan aan de beurt. In de gemeenteraad van 19 januari 2015 beweerde de toenmalige burgemeester dat er pas met de afbraak en heropbouw van de brug aan de Jozef Simonslaan kon gestart worden nadat de nieuwe verbindingsweg was aangelegd en dat er voor de financiering een overeenkomst was gemaakt met de Vlaamse Waterweg.
Het plan voor de “Nieuwe Maasweg” werd in 2016 besproken in de gemeenteraad. N-VA Ranst zag onmiddellijk dat er een verborgen agenda was. De ruimte tussen de bestaande industriezone aan de Vaartstraat en de nieuw aan te leggen weg was wel heel groot met als doel een uitbreiding van de industriezone.
Het toenmalige gemeentebestuur ontkende dat het de bedoeling was om de industriezone uit te breiden, maar op de vraag van N-VA Ranst om de nieuw aan te leggen weg tegen de bestaande industriezone te leggen werd niet ingegaan.
Gevolg het plan werd afgevoerd omdat er meer grond werd ingenomen dan noodzakelijk was voor de aanleg van de weg.
Toen N-VA het gemeentebestuur van Ranst overnam in 2019 gaf burgemeester Johan De Ryck opdracht aan het studiebureau om het plan te hertekenen en de “Nieuwe Maasweg” zo dicht als mogelijk tegen de bestaande industriezone te leggen.
Het doel van deze weg is: het opvangen van het vracht- en personenverkeer van en naar Ter Straten, het dorpscentrum van Oelegem verder ontlasten en de leefbaarheid van het smalle gedeelte van de Vaartstraat, waar zich een wooncluster van ca. 50 gezinnen bevindt, te verbeteren.
Na jarenlang overleg met alle betrokken overheden, waarbij de plannen meermaals werden aangepast keurde het college van burgemeester en schepenen van Ranst op 13 juli 2023 de vergunning voor de aanleg van de "Nieuwe Maasweg" goed.
Een paar personen en natuurverenigingen hebben een beroep ingediend tegen het besluit van het college van burgemeester en schepenen van Ranst.
In de beroepsperiode werd een geactualiseerde mobiliteitsstudie en een passende beoordeling op basis van een geactualiseerde stikstofmodellering toegevoegd aan het dossier. Een nieuw openbaar onderzoek werd daarom noodzakelijk geacht om onder andere de adviesinstanties opnieuw te raadplegen.
Nadat het departement Landbouw en Visserij, de dienst Integraal Waterbeleid, het departement Mobiliteit en Openbare Werken, het agentschap Wegen en Verkeer, het agentschap voor Natuur en Bos en alle nutsbedrijven, kortom alle adviesinstanties, een positief advies verleend hadden met vermelding van de voorwaarden die bij de besprekingen van het dossier waren opgelegd verleende de deputatie van de Provincie Antwerpen de voorwaardelijke vergunning voor de aanleg van de Nieuwe Maasweg te Ranst.
N-VA Ranst hoopt dat iedereen nu overtuigd zal zijn van het algemeen belang van de aanleg van deze weg en dat er eindelijk verder kan gegaan worden met de realisatie van de “Nieuwe Maasweg”.
Artikel: Gazet van Antwerpen - 26/08/2024
Deputatie verleent vergunning voor aanleg omstreden Nieuwe Maasweg
Oelegem - Het college van burgemeester en schepenen in Ranst heeft vorige week de beslissing van de deputatie ontvangen over de aanleg van de Nieuwe Maasweg. “We hebben vele jaren moeten onderhandelen met de adviesinstanties maar uiteindelijk en na enkele aanpassingen hebben alle adviesinstanties een positief advies gegeven”, aldus een opgetogen burgemeester Johan De Ryck (N-VA).
Vandaag om 19:07
De Nieuwe Maasweg, een nieuwe gemeenteweg, moet de Vaartstraat, waar nu veel zwaar verkeer doorrijdt richting kmo-zone Ter Straten, ontlasten. De Nieuwe Maasweg is ingepland vanaf de rotonde van de Vaartstraat onderaan de brug rechtstreeks naar de KMO-zone Ter Straten.
Het plan voor de Nieuwe Maasweg werd in 2016 besproken in de gemeenteraad. “N-VA zag onmiddellijk dat er een verborgen agenda was. De ruimte tussen de bestaande industriezone aan de Vaartstraat en de nieuw aan te leggen weg was wel heel groot met als doel een uitbreiding van de industriezone”, zegt De Ryck. “Het toenmalig gemeentebestuur ontkende dat het de bedoeling was om de industriezone uit te breiden, maar op de vraag van N-VA om de nieuw aan te leggen weg tegen de bestaande industriezone te leggen werd niet ingegaan. Gevolg: het plan werd afgevoerd omdat er meer grond werd ingenomen dan noodzakelijk was voor de aanleg van de weg.”
Toen N-VA/Groen het bestuur van Ranst overnam in 2019 gaf burgemeester Johan De Ryck opdracht aan het studiebureau om het plan te hertekenen en de omleidingsweg zo dicht als mogelijk tegen de bestaande industriezone te leggen. Na jarenlang overleg met alle betrokken overheden, waarbij de plannen meermaals werden aangepast, keurde het college van burgemeester en schepenen van Ranst op 13 juli 2023 de vergunning goed.
Enkele omwonenden en natuurverenigingen zoals de Bond Beter Leefmilieu dienden beroep in, omdat voor de aanleg bomen moeten sneuvelen. Ook bioloog Dirk Draulans hekelde de aanleg van een nieuwe weg, die volgens hem automatisch ook weer extra verkeer aantrekt. Hij verwees vooral naar het rooien van waardevol struweel en oude bomen. “Hoe klein ook, elk bosje heeft zijn waarde”, zei hij.
De deputatie heeft de voorwaardelijke vergunning nu na een lange strijd verleend. “Wij hopen dat iedereen overtuigd zal zijn van het algemeen belang van de aanleg van deze weg”, zegt burgemeester Johan De Ryck (N-VA). “Een cluster van een 50-tal inwoners wordt hiermee ontlast.” (kma)Kristin Matthyssen