U bent hier
Zes straten krijgen een opknapbeurt
Standpunt N-VA Ranst:
De voorgestelde onderhoudswerken aan de Vaartstraat en de Wijnegembaan konden op onze goedkeuring rekenen.
Wij vonden het wel eigenaardig dat de schepen voorstelde om een uitwijkstrook aan te leggen in de Moorstraat. De stedenbouwkundige vergunning hiervoor werd geweigerd. Omdat er nu slechts één uitwijkstrook wordt aangelegd en deze een paar meters verschoven werd in de Moorstraat was er geen vergunning meer nodig aldus de uitleg van de schepen.
Johan De Ryck uitten onze vrees dat het aanleggen van grasdallen in de berm van de Van Den Nestlaan ervoor zal zorgen dat er ook op andere plaatsen in de gemeente in de berm geparkeerd gaat worden om vervolgens ook de aanleg van grasdallen te bekomen van de gemeente.
Dat de haagjes op de Ranstsesteenweg die nu zorgen voor de scheiding tussen de weg en het fietspad zullen vervangen worden door grasdals waardoor auto’s gemakkelijker op het fietspad terecht kunnen komen vonden wij geen goede beslissing.
Wij waren eveneens niet akkoord met het feit dat in de Emblemseweg en de Bremstraat de grachten gedempt zullen worden.
De N-VA fractie heeft zich om die redenen onthouden bij de stemming.
Op de vraag van Leen Baeten waarom het beloofde onderhoud van de Knodbaan niet opgenomen werd in dit dossier, werd geantwoord dat deze werkzaamheden naar een volgende periode verschoven werden.
Artikel in Gazet van Antwerpen/Metropool Zuid - 02 Feb. 2017:
In de Vaartstraat is het wegdek verzakt in het eerste gedeelte voorbij de rotonde onderaan de nieuwe brug. De weg krijgt er een nieuwe fundering want de verzakking heeft te maken met het drukke vrachtverkeer naar de industriezone. Over een lengte van tien meter wordt ook een nieuwe toplaag aangebracht.
De Moorstraat kreeg vorig jaar al een nieuwe asfaltlaag. De smalle weg heeft aan beide kanten soms diepe baangrachten. Om het kruisen van auto's veiliger te maken, wordt een uitwijkstrook voorzien in het lange rechte stuk voor het kruispunt met Maas en Moor.
In de Van den Nestlaan liggen de stroken tussen de rijweg en het fietspad er slecht bij. Dat is vooral het geval aan het kruispunt met het Safispoor richting Vremde. Die stroken worden regelmatig als parkeerzone gebruikt. De gemeente zal daar nu grasdals aanleggen.
In de Wijnegembaan wordt de binnenkant van de eerste bocht komende van de Schawijkstraat heraangelegd. De weg wordt daar verbreed en dat moet voorkomen dat er diepe putten naast de weg ontstaan in deze bocht.
De Ranstsesesteenweg krijgt andere beplanting. Er komen zestig palen met reflectoren die de scheiding tussen de rijweg en het fietspad moeten accentueren. Dat moet ervoor zorgen dat de auto's niet meer op het fietspad rijden.
Tot slot worden in de Emblemsteenweg en de Bremstraat over een gedeelte van de weg de grachten vervangen door drainerende buizen. Zo kan het regenwater toch in de bodem sijpelen en kunnen de grachten gedempt worden. Op die manier ontstaan er groene bermen. Deze ingreep wordt alleen uitgevoerd in het gedeelte waar er huizen staan. In de zone waar landbouwgronden liggen, blijven de grachten wel behouden. (sl)
Sylvain Liekens