U bent hier
Wij steken onze kop NIET in het zand!
N-VA Ranst doet niet mee aan de struisvogelpolitiek van Open Vld en CD&V in verband met het mobiliteitsonderzoek over de Jozef Simonslaan en de "witte" brug van Oelegem. Lees in bijlage het kort verslag en bedenkingen bij de gemeenteraadszitting van 19 januari 2015
Mobiliteitsonderzoek en startnota Jozef Simonslaan en brug Oelegem II.
Het uitgangspunt van de mobiliteitsstudie was het zo maximaal mogelijk terugdringen van het sluipverkeer doorheen de kern van Oelegem.
In de krant toetert de burgemeester “Brug wordt niet vervangen door een fietsbrug” Studiebureau Mint NV is klaar met het werk.
In de startnota van Mint en in het verslag van de Gemeentelijke Begeleidingscommissie staat echter helemaal niet dat de oplossing voor het weren van het sluipverkeer in de dorpskern van Oelegem het herbouwen van de brug is zoals het College ons en de inwoners van Oelegem wil doen geloven.
Zowel Mobiliteit en Openbare Werken, de provincie Antwerpen en de politie van ZaRa kiezen voor een fietsbrug met als motivatie dat het niet herbouwen van de brug voor gemotoriseerd verkeer de enige efficiënte oplossing is voor het sluipverkeer.
Op onze vraag of het enkel het College is dat beslist over de toekomst van de brug kan de bevoegde schepen niet anders dan neen antwoorden. Het College staat dus helemaal alléén met haar visie.
Wat de studie wel zegt is dat er flankerende maatregelen gerealiseerd moeten worden om de verschillende verkeersstromen op een zo efficiënt mogelijke manier te scheiden. Volgende investeringen zijn noodzakelijk zowel bij het herbouwen van de brug als bij de aanleg van een fietsbrug:
• realisatie van de verbindingsweg (de zogenaamde Maasweg) tussen de Terstratenweg en de Oelegemsesteenweg;
• de ombouw van de rotonde Zandhovensesteenweg – Oelegemsesteenweg tot een verkeerslichten geregeld kruispunt.
Wanneer wij vragen wat het geschatte bedrag is voor deze werken en waar de gemeente het nodige geld gaat halen, krijgen wij geen antwoord.
De burgemeester heeft steeds gezegd, en herhaald dit op de gemeenteraad dat er pas met de afbraak en heropbouw van de brug aan de Jozef Simonslaan kan gestart worden nadat de nieuwe verbindingsweg is aangelegd.
De verhoging van de brug over het Albertkanaal moet een feit zijn tegen 2020. Dus het College heeft nog minder dan vijf jaar om de flankerende maatregelen te realiseren.
Daarom vroegen wij of er reeds gestart is met de voorbereidende werken of horen wij hier weerom beloften die niet tijdig realiseerbaar zijn?
Omdat er totale onduidelijkheid is over de financiering van de flankerende maatregelen en wij onvoldoende antwoorden gekregen hebben op onze vragen, heeft N-VA samen met de voltallige oppositie besloten om het standpunt van het College niet te steunen.