Protesterende boeren geven Appel en Peer een rouwjas

Op 23 april 2022, over deze onderwerpen: In de pers

N-VA Ranst:


Om de verkeersveiligheid in de schoolomgeving van de kleuter en lagere scholen in Lostraat en Kapelstraat te verhogen wordt het doorgaand vrachtverkeer geweerd. 

Jonge kinderen zijn zich spijtig genoeg niet altijd bewust van de dode hoek van een vrachtwagen of een tractor.  Vandaar dat we de circulatie van het zwaar verkeer in Broechem hebben hertekend.

In de eerste plaats is het de bedoeling dat het zwaar verkeer zoveel als mogelijk gebruik maakt van de gewestwegen. Maar om van de gewestweg naar de KMO zones te rijden moet er langs smallere gemeentewegen gereden worden. Daarom hebben we op een gedeelte van de Bistweg enkelrichting ingevoerd.

Op 2 maart hebben we geluisterd naar de grieven van de landbouwers. 
Voor een aantal van hun bemerkingen hebben we onmiddellijk naar een oplossing gezocht zoals de knip in de Abelebaan die zal vervangen worden door een tractorsluis.

De tonnagebeperking van 3,5t met de vermelding uitgezonderd laden en lossen geldt niet wanneer een landbouwer naar zijn veld moet. Dit staat duidelijk in het politiereglement.
De klacht die de Boerenbond hierover heeft ingediend bij de gouverneur werd om die reden dan ook verworpen.

De proefopstelling die geldig is tot en met 1 oktober 2022 zal geëvalueerd worden in samenspraak met alle betrokkenen. 

 


Artikel: Gazet Van Antwerpen - 23 Apr. 2022

De Landelijke Raad van Ranst heeft een appeltje te schillen met het gemeentebestuur. Als protest tegen de vele recente mobiliteitsingrepen, pakten de boeren in Broechem het monument Appel en Peer in zwarte plastic in. Volgens de landbouwers is Ranst een doolhof geworden en geraken ze amper nog aan hun velden. Volgens burgemeester Johan De Ryck (N-VA) gaat het om proefopstellingen en blijven alle velden met de tractor bereikbaar.
Het inpakken van Appel en Peer in een rouwjas was een symbolische keuze. Het monument van Gaston Serneels op de rotonde van de Ranstesteenweg en de Van den Nestlaan straalt de Ranstse trots als fruitgemeente uit, met zelfs een eigen fruitveiling vroeger. Omdat de Landelijke Raad juist de verkeershinder voor de boeren wou aanklagen, werd het kruispunt bewust niet geblokkeerd met tractors.
De voorbije maanden introduceerde de coalitie van N-VA en Groen in Ranst tal van mobiliteitsingrepen in het kader van de verkeersveiligheid. In Sommige straten werd een verbod voor voertuigen van meer dan 3,5 ton ingevoerd. Een aantal straten kreeg een knip of eenrichtingsverkeer.
Volgens de Landelijke Raad van Groot-Ranst bemoeilijken die verkeersingrepen hun bedrijfsvoering. “Terwijl de land- en tuinbouwsector in Ranst al kreunt onder de energieprijzen, de drijfkrachttaks in de gemeente, de concurrentie tussen bloemenweides en landbouwgronden voor voedselproductie en de stikstofdossiers”, zegt Lotte Jordens, regioconsulent bij Boerenbond.

Omrijden
Fruitteler Kurt Notelteirs moest dinsdag een oplegger gaan lossen aan sporthal Het Loo, omdat de chauffeur niet tot bij zijn fruitbedrijf geraakte. “Door de witte blokken aan de Moorstraat kunnen ze die bocht niet meer nemen. Zelf moet ik ook twintig minuten omrijden. De ruiters geraken amper met hun paardentrailers aan Domein De Moervelden. Dit bestuur heeft geen voeling met land- en tuinbouw. Hoeveel mensen mij bellen om de weg te vragen tegenwoordig!”
Het landbouwbedrijf van Wim Peers is gevestigd in de Bistweg, waar eenrichtingsverkeer werd ingevoerd. “Als ik naar het veld naast mij moet, moet ik zes kilometer omrijden. Volgens de gemeente is de Bistweg te smal om daar met twee voertuigen te kruisen. Maar dat is onzin. De Bistweg is altijd een landbouwweg geweest. Ik heb daar nog nooit een spiegel afgereden.”
Burgemeester Johan De Ryck (N-VA) wijst erop dat de tonnagebeperking niét geldt voor landbouwers die er akkers of weilanden hebben liggen. Maar de boeren vertrouwen het niet. “Als wij er een ongeluk hebben, zijn wij dan in orde met de verzekering? Dan betekent zo'n mondelinge toezegging van de burgemeester niets”, zegt Peers. “Waarom hangen ze geen bordje 'uitgezonderd landbouwvoertuigen'?”
“Omdat wij niet willen dat álle tractoren daar doorrijden, enkel die er echt nodig zijn”, legt de burgemeester uit.

Proefopstellingen
Volgens burgemeester Johan De Ryck (N-VA) gaat het sowieso om proefopstellingen die deze zomer geëvalueerd worden en waarover waarschijnlijk in september zal worden gestemd. “Te laat voor ons. Alle voorjaarswerken op de akkers komen eraan”, zegt Hans De Meutter.
Kristin Matthyssen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is