Gemeenteraad 24 juni 2013

4. Regenboogbeleid -
5. Veilige fietspaden -
6. Seniorenlokaal Valkenlaan -

Lees het kort verslag, de interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

Akteneming verhindering OCMW-raadslid en aanduiding opvolger
OCMW-raadslid Minneke De Ridder heeft een verzoek ingediend om vervangen te worden, om medische redenen, door haar eerste opvolgster An Willems. De gemeenteraad neemt hiervan akte. Wij wensen An Willems veel succes bij de uitoefening van haar mandaat.

Implementatie van het materialendecreet
De gemeenteraad werd verzocht principieel zijn goedkeuring te verlenen aan de invoering van het materialendecreet met de reorganisatie van de afvalophaling, het containerpark en het afvalbeleid in de gemeente Ranst.

Johan De Ryck merkte op dat in de milieuraad van 9 juni 2009 een voorstel besproken werd betreffende de herinrichting van het containerpark. Het containerpark zou in twee delen verdeeld worden: 1ste deel in gebruik vanaf september 2009 met de plaatsing van een registratiezuil waarbij op het huidige gedeelte de niet betalende fracties gestort konden worden. In januari 2010 zou het 2de deel in gebruik genomen worden - het betalende deel - voor sloop- en bouwafval, grof vuil en zuiver steenpuin. Er werd toen eveneens gezegd om niet met een weegbrug te werken gelet op de hoge kostprijs, maar wel te werken met containers waarin je maximum 1m³ in kon storten zoals in Lier.

Schepen Tine Muyshondt bevestigde dat dit onderwerp besproken was in 2009, maar dat het Vlaams Reglement voor het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) de gemeente nu dwingt om het principe de vervuiler betaalt toe te passen. Een dure weegbrug was volgens de schepen de eerlijkste manier om aan iedereen een correcte prijs aan te rekenen.

N-VA is het volledig eens met het principe “de vervuiler betaalt” maar de manier waarop het zal ingevoerd worden zullen we kritisch blijven opvolgen.

Dading verkaveling ‘Kleine Schawijk’ - Bijlstraat
Om het grachten probleem in de Bijlstraat op te lossen werd er door het College een dading opgesteld waarbij de verkavelaar belooft de grachten te herstellen en waarbij het gemeentebestuur belooft om toch bouwvergunningen af te leveren zonder dat er een voorlopige aanvaarding van de straat heeft plaatsgehad.

Op de vraag van de kopers van een bouwgrond in deze straat, waarom er geen bouwvergunningen konden afgeleverd worden had schepen Tine Muyshondt geantwoord: “dat het probleem bij de verkavelaar ligt en dat de gemeente het zich niet kan veroorloven om een onafgewerkte straat te aanvaarden. Tijdens datzelfde onderhoud beloofde schepen Fernand Bossaerts een snelle oplossing.
Op 11 juni vernamen wij dat deze snelle oplossing erin bestaat dat er creatief zal omgesprongen worden met de wetgeving.

Voor N-VA moet het reglement toegepast worden en mag er niet creatief omgesprongen worden met de wetgeving. Wij vrezen dat dit een precedent zal worden waarvan toekomstige verkavelaars misbruik kunnen maken.

Bijkomend misten wij in deze dading een bankwaarborg voor de nog uit te voeren bijkomende werken, die als stok achter de deur kan gebruikt worden als de verkavelaar zijn beloften niet nakomt.

Wij hadden ook vastgesteld dat de aannemer al een week bezig was met de uitvoering van de herstellingswerken en dat de werken voor het bouwverlof zouden beëindigd zijn. De dienst ruimtelijke ordening had de 13 ingediende bouwaanvragen volledig afgehandeld en kon de bouwvergunningen afleveren na groen licht van de technische dienst. Door 14 dagen geduld uit te oefenen kon alles volgens de regels verlopen. Dit werd ons op de gemeenteraad door de schepen bevestigd.

Het opstellen van een dading was dus overbodig. Daarom heeft N-VA zich onthouden bij de stemming.

Budgetwijziging nr.2 gewone dienst en nr.52/2013 buitengewone dienst aangepaste beleidsnota en financiële nota
Er werd door de schepen van financiën weer wat gegoocheld met cijfers waarbij hij fier vertelde dat voor de herstelling van het dak van de sporthal er een offerte was van 20.000,00€ terwijl dit werk begroot was op 100.000,00€.  Wij vinden niet dat je hier fier op moet zijn. Het enige dat we hieruit kunnen concluderen is dat er niet ernstig gewerkt wordt bij de opstelling van de begroting.

Patrik Teurfs stelde zich ook vragen over de verhoging van het budget voor de vernieuwing van de webstek met 15.000€ waarbij het totaal budget op  45.000€ komt. De schepen antwoorde dat deze verhoging noodzakelijk bleek aan de hand van de binnengekomen offerten. Op de vraag wat er zal geleverd worden voor dit zeer hoog bedrag, bleef de schepen het antwoord schuldig.

Gelet op het feit dat het College nog steeds geen beleidsplan heeft voorgelegd waarin de doelstellingen en de financiële gevolgen tot 2019 duidelijk omschreven worden heeft N-VA deze budgetwijziging niet goedgekeurd.

Regenboogbeleid in de gemeente Ranst gezamelijke interpellatie van Groen en N-VA
Leen Baeten en Lotte Van Camp (Groen) verdedigden volgende concrete voorstellen:

• bekend maken van de holebifoon en discriminatiemeldpunten via de gemeentelijke informatiekanalen;
  • informatie betreffende specifieke holebi en transgender onderwerpen in de bibliotheek;
  • op de dag tegen Homo- en Transfobie wordt de regenboogvlag in onze gemeente opgehangen.

Omdat wij van mening waren dat deze voorstellen de partijgrenzen overschreden vroegen wij de stemming over de toepassing van deze punten. Alle partijen keurden onze voorstellen goed.

Lutgart Van Dessel interpelleerde over veilige fietspaden en Safispoor
Naar aanleiding van het fietspadenrapport vroegen wij om dringend werk te maken van de noodzakelijke onderhoudswerken om de veiligheid en het comfort van de fietser te waarborgen.
Wij drongen erop aan dat het College meer druk zou uitoefenen bij het Agentschap Wegen en Verkeer om in de gemeente Ranst werk te maken van veiligere fietspaden langs de gewestwegen.
Ook stelden wij voor om gebruik te maken van de fietspadensubsidies voor de aanleg van de ontbrekende fietspaden in onze gemeente.

De schepen openbare werken en mobiliteit ontvouwde een prestigieus fietsplan. Wij zijn benieuwd wat hierover in het meerjarenplan van deze coalitie zal terechtkomen. Voor veiligere en nieuwe fietspaden zal hij in ieder geval op onze steun kunnen rekenen.
In september 2008 had N-VA een interpellatie gehouden over de doortrekking van het Safipad van Broechem naar Oelegem langs het golfterrein. Schepen van toerisme, Jef Verhaegen, antwoordde toen dat het dossier in de realisatiefase zat en dat de nodige kredieten in 2009 voorzien werden.

Een realisatiefase van 5 jaar is volgens onze bescheiden mening meer dan voldoende om een stukje fietspad aan te leggen. Wij vroegen ons af of we nog eens 5 jaar moesten wachten om dit fietspad plechtig in te rijden?

De schepen Jef Verhaegen stelde ons teleur in zijn antwoord. Hij kon enkel melden dat dit project niet kan doorgaan wanneer er hiervoor geen subsidies verkregen kunnen worden.

Seniorenlokaal Valkenlaan Ranst : onrechtmatig gebruik en omgevingswerken.
Op zaterdag 11 mei jl. werd het seniorenlokaal in de Valkenlaan te Ranst gebruikt voor een communiefeest van een kleinkind van een lid van OKRA.

Leen Baeten verwees naar een schrijven van 14 april 2008 van het gemeentebestuur aan de buurtbewoners waarin het College duidelijk stelde dat het lokaal zal gebruikt worden voor de seniorenwerking in Ranst. Het lokaal kan dus niet verhuurd worden aan derden voor welke festiviteit dan ook. Deze tekst zou in de gebruiksovereenkomst opgenomen worden.

Dat er nog steeds geen gebruiksovereenkomst met OKRA opgesteld is vernamen we van schepen Roel Vemeesch. Hij was eveneens de mening toegedaan dat OKRA het gebouw dat hen ter beschikking was gesteld vrij kon gebruiken, ook voor het organiseren van feestjes door hun leden of hun familieleden.

Schriftelijke beloften die het college aan de buurtbewoners heeft gedaan in 2008 veegt hij aan zijn laars.

N-VA is van oordeel dat beloften moeten gerespecteerd worden. Tevens vinden wij dat lokalen die met gemeenschapsgeld gebouwd zijn niet als een “privé” eigendom van één vereniging mag beschouwd worden.

In verband met de omgevingswerken zou er in het najaar een groene buffer van 3m breed komen achter het lokaal, aan de kant van de Kievitlaan tot aan het speelpleintje. Wij stelden voor om ook aan de kant van de Merellaan een groene buffer te voorzien. Ons voorstel zou mee opgenomen worden in de planning. Wij zullen dit verder opvolgen.

Interpellaties N-VA

Seniorenlokaal Valkenlaan Ranst : onrechtmatig gebruik  en omgevingswerken. Interpellatie door Leen Baeten.

Toelichtende nota:

In een schrijven van 14/04/2008 van het gemeentebestuur aan de buurtbewoners heeft het College duidelijk gesteld dat ik citeer: “het lokaal zal gebruikt worden voor de seniorenwerking in Ranst. Het lokaal kan dus niet verhuurd worden aan derden voor welke festiviteit dan ook” einde citaat. Deze tekst zou in de gebruiksovereenkomst opgenomen worden.

Wij stuurden hierover een brief aan het schepencollege op 24/05/2013. Het antwoord (zie verslag van het College van 6 mei punt 1110) was bijzonder summier nl. dat er nog geen formele gebruiksovereenkomst is en dat in afwachting op dit moment het gebruiksreglement van de aanliggende lokalen gehanteerd wordt als richtlijn.

Voor ons is het onbegrijpelijk dat er een lokaal dat met gemeenschapsgeld gebouwd is ter beschikking gesteld werd aan een vereniging zonder dat er vooraf een gebruiksovereenkomst wordt opgesteld. Gelet op de vertragingen bij de bouw van het seniorenlokaal heeft het College jaren de tijd gehad om een document op te stellen. Wij noemen dit schuldig verzuim.

In het gebruiksreglement van het aanliggende lokaal staat zeer duidelijk:
- Art. 5: De aanvragen gebeuren online via het formulier dat hiervoor op de website wordt ter beschikking gesteld of via een papieren aanvraag, gericht aan de Afdeling Vrije Tijd, Antwerpsesteenweg 57, 2520 Ranst.
- Art. 17: Een ter beschikking gesteld lokaal mag onder geen beding onderverhuurd worden.
Voor het communiefeest was er geen aanvraag ingediend en erger nog OKRA heeft een lokaal dat ter beschikking gesteld is onderverhuurd.

Blijkbaar wordt het lokaal en het pleintje door OKRA beschouwd als hun eigendom en vinden zij dat regels die voor iedereen tellen niet aan hun besteed zijn. Wij hebben vastgesteld dat OKRA op het pleintje twee bijkomende petanquevelden heeft aangelegd zonder dat dit aangevraagd werd aan de gemeente.

Aan de kant van de Merellaan is dit niet gepland. Wij stellen voor om hier ook voor een groene buffer te voorzien om volgende redenen:

• het zou veel mooier zijn op het pleintje wanneer het volledig omzoomd wordt door groen. Nu is het aan de kant van de Merellaan een bont allegaartje van hoge en lage tuinschermen, draadafsluitingen e.d. meer;
  • er hebben altijd coniferen gestaan als afsluiting;
  • het zou zorgen voor meer privacy en zou de geluiden enigszins dempen;
  • het zou belemmeren dat de ballen van de spelende jongeren in de tuinen van de mensen belanden zoals nu het geval is.

Onze vragen:

1. Vermits OKRA de regels van het geldende gebruiksreglement overtreden heeft vragen wij u om een schrijven te richten aan de seniorenvereniging om duidelijk te stellen dat het ter beschikking stellen van gemeentelokalen aan derden niet volgens de gemaakte afspraken is en dat dit in de toekomst niet meer getolereerd zal worden.
  2. Wij vragen eveneens om de vergoeding die voorzien is in het gebruiksreglement namelijk 40 euro per dagdeel te vorderen van OKRA.
  3. Gaat het gemeentebestuur OKRA duidelijk maken dat aanpassingen aan eigendommen van de gemeente vooraf moeten aangevraagd en goedgekeurd worden?
  4. Kan er aan de kant van de Merellaan ook een groene buffer aangebracht worden?

Veilige fietspaden en Safispoor. Interpellatie door Lutgart Van Dessel

Toelichtende nota:
Volgens de fietsverhelpingsdienst  van de VAB hebben de Vlaamse fietsers op de fietspaden 30 % meer kans op een lekke band, dan in de omliggende landen. Dit is vooral te wijten aan de slechte infrastructuur. De fietspaden worden te weinig schoongeveegd en de noodzakelijke onderhoudswerken blijven uit zodat de veiligheid en het comfort van de fietser niet gegarandeerd wordt.
Naar aanleiding van het fietspadenrapport hoop ik dat er dringend werk wordt gemaakt van veiligere fietspaden in Ranst. Vooral voor het school/werkverkeer maar ook voor recreanten.
Als je het percentage bekijkt scoren we in Ranst ronduit slecht.
De belangrijkste minpunten zijn:

• te weinig afstand tussen de fietspaden en de rijweg, de fietspaden zijn dikwijls fietsstroken vlak naast de rijweg;
  • slecht onderhouden fietspaden met putten en steenslag op de fietspaden;
  • te weinig veilige oversteekplaatsen en onvoldoende goede verlichting.

In de dorpskernen van Broechem, Oelegem en Ranst zijn er geen fietspaden.
Op de verschillende drukke (gewestwegen) zijn de bestaande fietspaden niet meer dan een te smalle fietsstrook die pal naast de drukke rijweg ligt.
Wij dringen erop aan dat er meer druk uitgeoefend wordt bij het Agentschap Wegen en Verkeer om in de gemeente Ranst werk te maken van veiligere fietspaden langs de gewestwegen.

Voor de aanleg van de ontbrekende fietspaden in de gemeente kunnen er fietspadensubsidies aangevraagd worden zoals gebeurd is voor de Ranstsesteenweg.

De fietspaden over de bruggen zijn dikwijls in slechte staat met een hoogteverschil van 2 a 3 cm zodat er hier veel fietsbanden sneuvelen.

In september 2008 heeft N-VA een interpellatie gedaan over de doortrekking van het Safipad van Broechem naar Oelegem langs het golfterrein. Het antwoord van de schepen van toerisme, J. Verhaegen, was:
ik citeer: “in januari 2008 is de beslissing genomen om het opmetingsplan te optimaliseren inclusief de over te dragen gronden voor de realisatie in het betrokken gebied. Het dossier is in de realisatiefase zonder er echter een termijn op te kunnen plakken. Alleszins worden er volgend jaar kredieten uitgetrokken om het fietspad aan te leggen en te onderhouden” einde citaat.

Onze vragen:

1. Een realisatiefase van 5 jaar is volgens onze bescheiden mening meer dan voldoende om een stukje fietspad aan te leggen. Wat is er met de kredieten die hiervoor uitgetrokken zijn gebeurd?
  2. Moeten we nog eens 5 jaar wachten om dit fietspad plechtig in te rijden?
  3. Is het gemeentebestuur van plan om dossiers in te dienen voor de aanleg van fietspaden waarbij er gebruik kan gemaakt worden van de fietspadensubsidies?
  4. Kan er meer aandacht besteed worden aan het onderhoud van de fietspaden in de gemeente?
  5. Wordt de veegmachine van de gemeente regelmatig ingezet om steenslag en vuil te verwijderen van de fietspaden?

Regenboogbeleid in de gemeente Ranst. Interpellatie door Leen Baeten N-VA en Lotte Van Camp Groen.

Toelichtende nota:
Hoewel ons land een zeer goede holebi- en transgenderwetgeving heeft, die hen dezelfde maatschappelijke rechten garandeert, behoort uitsluiting en discriminatie zeker nog niet tot het verleden.
De lokale overheid, het niveau dat het dichtst bij ons dagelijkse leven staat, moet volgens N-VA en Groen ook bijdragen tot een klimaat van verdraagzaamheid. Daarom leggen wij samen een voorstel op tafel met vier concrete, eenvoudige maatregelen voor een regenboogbeleid in Ranst. Deze zijn eerst en vooral gericht op meer en betere informatie, maar ook op mogelijke ondersteuning waar nodig.
Wij zijn van mening dat onze voorstellen de partijgrenzen overschrijden en een zeer duidelijk signaal zijn naar de inwoners van onze gemeente, zonder onderscheid.
Wij willen dit voorstel ter stemming voorleggen, maar zijn uiteraard bereid opmerkingen en aanpassingen van alle Ranstse partijen mee te nemen, met als doel: een zo breed mogelijk gedragen regenboogbeleid voor onze gemeente.

Onze voorstellen:

Voorstel 1: Bekend maken van de Holebifoon.
Bij de gratis Holebifoon kan iedereen terecht met vragen rond holebi-zijn. Het is een belangrijk hulpmiddel voor iedereen met vragen rond haar/zijn geaardheid. Wetgeving is belangrijk, maar bij het zoeken naar eigen identiteit en geaardheid kan een goed gesprek helpen. Daarom vragen wij het nummer 0800 99 533 van de Holebifoon bekend te maken via de gemeentelijke informatiekanalen zoals de webstek, het informatieblad en andere publicaties.

Voorstel 2: Bekend maken van Discriminatiemeldpunten.
Slachtoffers van discriminatie kunnen op verschillende meldpunten in centrumsteden terecht, onder andere in Antwerpen en Mechelen, de dichtst bij zijnde. Ook bij het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding en het Instituut voor Gelijkheid van Vrouwen en Mannen kan men met klachten terecht. Wij vragen u deze meldpunten bekend te maken via de gemeentelijke informatiekanalen.

Voorstel 3: Informeer.
In de bibliotheken wordt erop toegezien dat voldoende informatie beschikbaar is voor holebi’s.  Het transgendermagazine ZiZo, dat elke bibliotheek ontvangt, wordt duidelijk zichtbaar in het aanbod opgenomen.
Binnen het bestaande aanbod aan informatie van de gemeente aan de burgers wensen wij dat er ook aandacht besteed wordt aan specifieke holebi en transgender onderwerpen, zoals bijvoorbeeld het holebihuwelijk.

Voorstel 4: Hang de regenboogvlag.
Op de dag tegen de Homo- en Transfobie wordt de regenboogvlag in onze gemeente opgehangen.

0001 Goedekeuring verslag vorige zitting
0002 Akteneming verhindering OCMW-raadslid en aanduiding opvolger
0003 Cipal: Lid adviescomité
0004 Levering en plaatsing tijdsregistratiesysteem: lastvoorwaarden
0005 Straatnaamgeving Hogenaardseweg
0006 Straatnaamgeving verkaveling Schuurblok II
0007 Hernieuwde samenstelling beheersorgaan van de bibliotheek
0008 Hernieuwde samenstelling milieuraad
0009 Implementatie van het materialendecreet
0010 Jaarverslag en jaarrekening 2012 van de interlokale vereniging ‘sportregio midden provincie’
0011 Aankoop lessenaarsdeksels urnenvelden: lastvoorwaarden
0012 Dading verkaveling ‘Kleine Schawijk’ - Bijlstraat
0013 Aankoop tafelfreesmachine: lastvoorwaarden
0014 Vervangen linoleumvloeren door keramische vloertegels gemeentelijke lagere school Ranst: verrekening 1
0015 Hernieuwde samenstelling beheersorgaan gemeenschapscentrum Den Boomgaard
0016 Hernieuwde samenstelling Cultuurkoepel
0017 Rapportering in het kader van de beheerscontrole: akteneming
0018 Budgetwijziging nr.2 gewone dienst en nr.52/2013 buitengewone dienst: aangepaste beleidsnota en financiële nota
0019 Jaarrekening 2012
0020 Artikel rond de kampioenenviering in Ranst Info van mei/juni: interpellatie groen
0021 Langdurige afwezigheid toezichter der werken: interpellatie groen
0022 Trajectcontrole: interpellatie groen
0023 Holebi-beleid: interpellatie N-VA en groen
0024 Geluidshinder door vogelschrikkanonnen: interpellatie groen
0025 Veilige fietspaden en Safispoor. Interpellatie N-VA
0026 Seniorenlokaal Valkenlaan Ranst : onrechtmatig gebruik en omgevingswerken.  Interpellatie N-VA
0027 Ambtelijke schrappingen bewoners Fedasil (Broechem). Interpellatie Vlaams Belang

Hoe waardevol vond je dit artikel?