Gemeenteraad 8 september 2014

Op 8 september 2014, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

1. Langetermijn visie parochiekerken - 
2. Verkavelingswijziging De Niel - 
3. Belastingreglement op sluikstorten - 
4. Jumelagecomité Ranst - 
5. Resoc Antwerpen: streekpact - 
6. Vluchtheuvels Ranstsesteenweg - 
7. Flitspalen op de Antwerpsesteenweg - 
8. Parkeerproblematiek in onze dorpskernen - 
9. Kaalkap speelbos Van Steenbergenlaan - 

Lees het kort verslag, de interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

Langetermijn visie parochiekerken.
De parochieteams van Ranst werd gevraagd een visie tekst op te maken betreffende het medegebruik van de kerken. Dit resulteerde in een lijvig document waarin zij de mogelijkheden en hun bekommernissen in hadden neergeschreven. Wij vonden het noodzakelijk om hen te steunen.
An Willems verwoordde het als volgt: Niemand betwist dat de Grieks-Romeinse cultuur en het christendom de basis gevormd hebben voor onze beschaving. De belangrijkste kenmerken van de christelijke waarden zijn vrijheid, gelijkheid en naastenliefde.
De kerken in Ranst zijn voor veel mensen gelovig of niet gelovig een rustpunt in hun dorpskern, een onderdeel van hun leven en / of een kunsthistorische monument.
Wanneer er gesproken wordt over ‘Valorisatie’ en ‘Medegebruik’ van de kerken zijn wij het volledig eens met de visie van de parochieteams die stellen dat de kerk in de eerste plaats moet dienst doen als een gebedshuis en bijkomend kan gebruikt worden voor allerlei niet- liturgische gemeenschapsvormende culturele activiteiten met respect voor het normale gebruik van de parochiekerk.

Verkavelingswijziging De Niel.  
Deze verkaveling is opgesplitst in 2 delen. Het eerste deel met 16 bouwgronden werd vergund in 2011. Voor het tweede deel met 12 bouwgronden moest de gemeenteraad het wegentracé goedkeuren. 
N-VA Ranst vroeg meer duidelijkheid omtrent een aantal zaken die werden voorgesteld. Zo vroeg Patrik Teurfs of de verplichting om een stuk grond te bestemmen als openbaar groen dat opgelegd werd bij deel 1 mee opgenomen zal worden in de vergunning van deel 2. Burgemeester Lode Hofmans antwoordde dat dit de bedoeling is. 
Het ontbreken van een garage of een carport bij 4 bouwgronden stelden wij aan de kaak. Jan Dillen vroeg aan het College om in de vergunning op te nemen dat er op iedere bouwgrond een garage of carport voorzien moet worden. 
Tenslotte wilde John Oliviers bevestiging betreffend de voorlopige aanvaarding van de weginfrastructuur van deel 1 omdat in de vergunning vermeld staat dat er geen bouwvergunningen kunnen afgeleverd worden alvorens de weginfrastructuur voorlopig aanvaard werd. De burgemeester stelde ons gerust met de melding dat deze verplichting werd nageleefd.

Belastingreglement op sluikstorten.
Om het principe “Geen kakje zonder zakje” ook in Ranst te kunnen toepassen had het College een bijkomend artikel opgesteld om ervoor te zorgen dat wie uitwerpselen niet verwijdert kan beboet worden.
Wij hadden het nieuwe artikel grondig doorgenomen en kwamen tot de vaststelling dat de tekst “de begeleiders van honden zijn verplicht een zakje in hun bezit te hebben” tot interpretatie en discussie kan leiden. Om  die reden vroeg Johan De Ryck volgende aanpassing: “de begeleider moet in het bezit zijn van voldoende zakjes en op het eerste verzoek van de politie moeten zij steeds in staat zijn een zakje te tonen”.
De meerderheid volgde onze vraag naar duidelijkheid en de door ons gevraagde aanpassingen werden goedgekeurd.
Wij hadden ook een uitbreiding van het reglement gevraagd om ervoor te zorgen dat de uitwerpselen van paarden op fietspaden en wandelwegen moesten verwijderd worden, maar schepen Tinne Muyshondt vond het niet nodig om dit mee op te nemen in het reglement.

Jumelagecomité Ranst.
De continuïteit van het Jumelagecomité was door het wegvallen van een paar bestuursleden in het gedrang gekomen. Om de verderzetting te kunnen garanderen vroeg het College om de statuten aan te passen. Omdat uit de tekst die voorlag niet duidelijk was wat het nut was van deze aanpassingen ontspon er zich een  discussie tussen onze fractie en de secretaris. Nadat alles uitgeklaard was konden wij ons aansluiten bij de voorgestelde statuten wijziging op één punt na.
Jörg Welz vroeg de aanpassing van het artikel waarin stond dat de bestuursvergaderingen niet openbaar zijn. Hij argumenteerde dat wanneer de bestuursvergadering wel openbaar zijn mogelijke geïnteresseerden ter kennismaking naar de vergadering konden komen. Zowel de secretaris als de schepen aanvaardde de door ons voorgestelde aanpassing van de tekst. 

Resoc Antwerpen: streekpact.
Het ‘Streekpact’ is het document dat de sociaal-economische analyse van de regio omvat. Een van de punten in het streekpact is de realisatie van de infrastructuurwerken omwille van het enorme belang van de Antwerpse haven voor de tewerkstelling in de brede regio, met de tweede spoortoegang voor de Antwerpse haven en de her activering van de Ijzeren Rijnverbinding. In het document staat ook dat er wordt uitgekeken naar de resultaten van het aangekondigde onderzoek naar de haalbaarheid van goederenspoorlijn 11.
Guido Wittocx vroeg aan het College wat hun standpunt is betreffende de tweede spoortoegang voor de Antwerpse haven die volgens sommige plannen dwars door onze gemeente zou lopen.
Schepen Jef Verhaegen gaf een duidelijk antwoord: “wij zijn tegen de aanleg van de tweede spoortoegang voor de Antwerpse haven door onze gemeente”.
Als voormalig secretaris van de werkgroep ”Stop De Trein” verwees Johan De Ryck naar een alternatief dat zij in maart 1996 hadden vooropgesteld namelijk “de inschakeling van de Brabant- en de Betuwelijn in Nederland, door het aantakken van lijn 11 op de lijn Vlissingen-Roosendaal”. 18 jaar nadat Stop De Trein lijn 11 als alternatief heeft voorgesteld wordt nu pas de haalbaarheid onderzocht.

Aanpassing vluchtheuvels Ranstsesteenweg: lastvoorwaarden.
Een uitgave van 60.000,00€ voor het wegnemen van de vluchtheuvels vinden wij onaanvaardbaar zei Lutgart Van Dessel. Deze werken dienen gekaderd te worden in de structurele aanpak van de problematiek van de volledige Ranstsesteenweg.  Om de snelheid te kunnen controleren in deze zone is het plaatsen van een flitscamera en het verplaatsen van één ANPR camera naar een andere invalsweg van Ranst de enige nuttige investering die wij kunnen aanvaarden.
De uitleg van schepen Fernand Bossaerts en de burgemeester kon de leden van de oppositie niet overtuigen.
De 12 leden van de oppositie stemden tegen en de 12 aanwezige leden van de meerderheid stemden voor. Bij gelijkheid van stemmen zegt het reglement dat het voorstel geen meerderheid heeft en dus niet aanvaard wordt.
Voorlopig kan er dus geen aannemer gezocht worden om deze geldverslindende werken uit te voeren.

De werking van de flitspalen op de Antwerpsesteenweg.
Op de gemeenteraadszitting van 27 januari 2014 had N-VA Ranst de schepen van verkeersveiligheid geïnterpelleerd over de werking van de flitspalen op de Antwerpsesteenweg.
Wij stelden toen dat het ontbreken van de wegmarkeringen ter hoogte van de flitspaal aan Den Boomgaard  als gevolg had dat het onmogelijk was om onbetwistbare snelheidsovertredingen vast te stellen.
De schepen antwoordde toen: “dat de wegmarkeringen niet noodzakelijk zijn voor de werking van de flitspalen volgens de informatie van AWV aangezien er 2 foto’s genomen worden.”
Een paar weken geleden werden de wegmarkeringen toch aangebracht. Patrik Teurfs vroeg of  AWV plots van mening veranderd was ofwel dat de politie heeft moeten constateren dat snelheidsovertredingen vastgesteld door deze flitspaal niet konden worden geverbaliseerd.
Schepen Tinne Muyshondt kon enkel antwoorden dat ook zij verbaasd was dat AWV plots toch de wegmarkeringen was komen aanbrengen. Zij kon ons wel bevestigen dat er in 2014 al een 276 pv’s werden opgesteld voor snelheidsovertredingen die geregistreerd waren met deze flitscamera.

Parkeerproblematiek in onze dorpskernen.
De laatste tijd worden er regelmatig aanvragen ingediend voor het bouwen van meergezinswoningen in onze dorpskernen. Als NVA zijn wij uiteraard ook voorstander voor de inbreiding van onze woonkernen, zonder afbreuk te doen aan het landelijk karakter van onze gemeente. De keerzijde van de medaille is, dat dit voor parkeerproblemen zorgt in de kernen want iedereen wil haar of zijn voertuig binnen loopafstand geparkeerd zien staan.
Jan Dillen vroeg om  bij het verlenen van een stedenbouwkundige vergunning voor het bouwen van meergezinswoningen het aantal autostaanplaatsen te verhogen naar 1,5 of 2 garages per wooneenheid, dit om nog grotere parkeerproblemen in de toekomst te voorkomen.
De burgemeester antwoordde dat  dit in de mate van het mogelijke zal opgelegd worden.

Kaalkap speelbos Van Steenbergenlaan.
De gemeente Ranst is al ongeveer dertig jaar eigenaar van het speelbos aan de Van Steenbergenlaan. Buiten een paar sporadische onderhoudsbeurten heeft men dit bos laten verwaarlozen. Het gevolg hiervan is dat er niets anders opzat dan over te gaan tot een kaalkap om vervolgens te zorgen voor nieuwe aanplantingen.
In juli 2014 werden de bomen effectief gerooid. Al het hout werd door de aannemer ACPA nv afgevoerd en wat achterbleef is een groot stort met takken en stronken.
Volgens de kapvergunning moest het perceel volledig plantklaar gemaakt worden. Johan De Ryck vroeg wanneer deze werken zullen uitgevoerd worden, waarom het heraanplantingsplan nog niet werd voorgelegd, of  de heraanplanting zal gebeuren in het volgende plantseizoen en of hiervoor budget voorzien was?
Schepen Jef Verhaegen meldde dat in de loop van volgende week de aannemer met de opkuis van het terrein zou starten en dat het volledige terrein plantklaar zal zijn in december. Het heraanplantingsplan zal voorgelegd worden aan de buurtbewoners begin oktober. Voor deze heraanplanting is er een budget van 10.000,00€ voorzien.
Na deze uitleg kwam het tot een woordenwisseling tussen de schepen en de burgemeester enerzijds en de fractie van N-VA Ranst anderzijds. Johan De Ryck herinnerde het College eraan dat het hun wettelijke plicht is om het Agentschap Natuur en Bos te raadplegen en bij hen een kapvergunning aan te vragen. De burgemeester ontkende dat de klacht van N-VA Ranst bij ANB naar aanleiding van de “onderhoudswerken” aan het speelbos van de De Fraulalaan enige invloed had op de besluitvorming.
Wij verwezen naar de mail van ANB van maart 2013 waarin letterlijk staat: “Het Agentschap voor Natuur en Bos heeft uw klachten onderzocht en stelde inderdaad vast dat er nog geen machtiging werd aangevraagd. Er bleek wat verwarring te bestaan over de interpretatie van het Bosdecreet.”

 Amendementen

Omdat de teksten die het gemeentebestuur ons ter goedkeuring voorlegt voor interpretatie vatbaar zijn hebben wij bij twee punten op de agenda een amendement ingediend.

punt 06:  Belastingreglement op sluikstorten. - Indiener van de amendementen Johan De Ryck

punt 08:  Aanpassing statuten Jumelagecomité Ranst. - Indiener van het amendement Jörg Welz

Interpellaties

N-VA Ranst bevraagt het gemeentebestuur over volgende onderwerpen:

Werking van de flitspalen op de Antwerpsesteenweg - Interpellatie door Patrik Teurfs

Parkeerproblematiek in onze dorpskernen. - Interpellatie door Jan Dillen

Kaalkap speelbos Van Steenbergenlaan. - Interpellatie door Johan De Ryck

Agenda

Klik hier voor de volledige agenda van de gemeenteraad

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is