Gemeenteraad 27 januari 2014

Op 29 januari 2014, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

1. Achterstallige brandweerbijdragen 2007-2011 - 
2. Aanduiding leden Gecoro - 
3. Wegentracé verkaveling Kapelstraat  - 
4. Samenwerkingsovereenkomst FRGE en OCMW - 
5. Reglement betreffende het plaatsen van signalisatie - 
6. Aankoop grond/bufferbekken Broechemsesteenweg  - 
7. Beleidsuren gemeentelijke lagere scholen  - 
8. Vuilzakken voor onthaalouders - 
9. Sluiting hal domein Moervelden - 
10. Kapvergunning - 
11. Werking flitspalen Antwerpsesteenweg - 

Lees het kort verslag, de interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

 

Kort verslag

Achterstallige brandweerbijdragen 2007-2011.
Er werd een ongunstig advies uitgebracht over de berekeningswijze van het aandeel van onze gemeente in verband met de brandveiligheid. Jan Dillen vroeg hoe groot het bedrag is dat de gemeente eventueel in mindering wil brengen van de afrekening van 443.385 euro. Burgemeester Lode Hofmans gaf aan dat het hier vooral gaat over de investeringen die Ranst heeft gedaan in deze periode. Wij steunden het ongunstig advies.

Aanduiding leden Gecoro.
Op de gemeenteraad van 18 november 2013 hebben wij de aandacht gevestigd op de wetgeving betreffende de samenstelling van de GECORO, meer bepaald over het feit dat ieder lid, met uitzondering van de voorzitter, een plaatsvervanger moet hebben.
Omdat dit niet het geval was werd de stemming uitgesteld naar de volgende gemeenteraad.
De lijst van kandidaten die op de gemeenteraad van 16 december 2013 werd voorgelegd was voor ons onaanvaardbaar. Vermits het gemeentebestuur deze lijst niet meer wou aanpassen hebben wij toen de zaal verlaten en niet deelgenomen aan de stemming.
In het verslag van de vorige gemeenteraad konden we lezen dat er opnieuw een plaatsvervanger te weinig was en dat een andere kandidaat tweemaal als plaatsvervanger was aangeduid.
Toen Johan De Ryck hierover interpelleerde en onze intentie bekend maakte om klacht neer te leggen bij de Provinciegouverneur werd ons gemeld dat de provincie het besluit over de aanduiding van de leden van de Gecoro al had teruggestuurd met de door ons aangehaalde bemerkingen.
De aanduiding van de leden van de Gecoro zal daarom terug op de agenda geplaatst worden van de gemeenteraad van februari.

Wegentracé verkaveling Kapelstraat.
Omdat bij een verkavelingsaanvraag voor percelen gelegen aan de Kapelstraat te Broechem het aangevraagde tracé van de rooilijn te weinig ruimte gaf voor de nutsvoorzieningen werd aan de gemeenteraad gevraagd om een nieuw ontwerp van rooilijn goed te keuren.
Deze nieuwe rooilijn zal dan lopen over een strook van 2 meter over de volledige breedte van het perceel.
John Oliviers merkte op dat de bebouwbare oppervlakte dan wel heel klein zou worden.
Het gebouw zou op die manier gereduceerd worden naar een breedte van 17 meter en een diepte van
2 tot 2,95 meter rekening houdende met een minimale diepte van de voortuin van 5 meter. Onze conclusie was dat dit perceel daardoor niet geschikt zou zijn om te worden bebouwd.
Burgemeester Lode Hofmans beaamde dit, maar hij zei ook dat de bebouwbare diepte nog wat kan aangepast worden. Wij wachten nu het plan van de architect af om te controleren of alle geldende regels werden gerespecteerd.

Samenwerkingsovereenkomst FRGE en OCMW.
Particulieren in Ranst zullen vanaf dit jaar een lening van maximaal 10.000 euro uit het Fonds ter reductie van de globale energiekost kunnen aanvragen. Een klant van het OCMW kan, na positief advies, dit bedrag lenen aan 0,00 euro. Vermits gratis niet bestaat wilde Guido Wittocx weten wie de intrestlast dan moest betalen. Schepen Stan De Schutter bevestigde dat de gemeente hiervoor niet zal aangesproken worden omdat het Vlaams woning fonds garant staat voor deze leningen.

Reglement betreffende het plaatsen van signalisatie. - Amendement van N-VA 
In de gemeenteraad van juni 1998 werd een reglement goedgekeurd betreffende signalisatie voor kleine bedrijven en middenstanders. Dit moest aangepast worden en opnieuw ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd worden. 
In de versie die het gemeentebestuur had opgesteld stond dat de eerste plaatsing van bewegwijzering door de gemeente zou uitgevoerd worden, maar bij vervanging door slijtage, vernieling of naamswijziging moest de vergunninghouder zelf instaan voor het laten maken van het bord en de plaatsing. 
Wij vonden dat het een kleine moeite zou zijn om, als service naar de kleine bedrijven en middenstanders in onze gemeente, ook bij eventuele vervanging de gemeente dit zou uitvoeren.
Johan De Ryck diende dan ook een amendement in om het reglement in die zin aan te passen. 
Tot tevredenheid van eenieder werd dit amendement aangenomen.

Aankoop grond Broechemsesteenweg - Bufferbekken.
Op de hoek van de Broechemsesteenweg en de Liersesteenweg werd in 2006 een bufferbekken aangelegd door de gemeente op grond van het O.C.M.W. van Lier. De grond werd echter nooit aangekocht door de gemeente Ranst. Een regularisatie drong zich op. Daarom werd de aankoop van de grond ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Toch wel een zeer eigenaardige situatie vond Lutgart Van Dessel die terecht de vraag stelde waarom de notariële akte die wel opgemaakt was in 2006 nooit verleden werd. Wij wilden ook weten of de betrokken notaris de gemeente erop attent had gemaakt dat deze akte nog niet afgehandeld was. Schepen Fernand Bossaerts moest ons het antwoord schuldig blijven.

Beleidsuren gemeentelijke lagere scholen. - Interpellatie door An Willems.
Tijdens de budgetbespreking hadden wij een vraag gesteld betreffende een bedrag van 81.000 euro voor het inrichten van beleidsuren.
Schepen Tine Muyshondt had toen gezegd dat dit bedrag diende voor het klasvrij maken van 3 directeurs.
Met een beetje rekenwerk was An Willems tot de conclusie gekomen dat met dit bedrag de wedde van 2 voltijds directeurs kon betaald worden in plaats van de 30 uren klasvrij houden van de directeurs.
Daarom vroegen en kregen wij in detail van de schepen waarvoor het bedrag van 81.000 euro werd gebudgetteerd. Buiten het klasvrij maken van de 3 directeurs wordt een groot deel van dit bedrag besteed aan extra uren lichamelijke opvoeding.
Wij vroegen ook of de functie van de 3 directeurs in de toekomst niet kan gereduceerd worden tot 1 algemeen directeur voor de 3 scholen. De schepen bevestigde ons dat hierover zeker zal nagedacht worden bij bijvoorbeeld pensionering van een directeur.

Vuilzakken voor onthaalouders. - interpellatie door Leen Baeten.
Wij hadden de vraag gekregen van een onthaalouder of het mogelijk was om jaarlijks een aantal vuilzakken te kunnen bekomen voor de berg luiers die zij wekelijks in de restafvalzak moeten deponeren.
Schepen Tine Muyshondt erkende het probleem, maar gaf duidelijk te kennen dat er geen afwijkingen meer zullen toegestaan worden wat de toekenning van vuilzakken betreft.
De suggestie die gegeven werd om aan de ouders te vragen om al eens een vuilzak mee te brengen naar de onthaalhouder zal door Leen Baeten doorgegeven worden.

Sluiting hal domein Moervelden. - interpellatie door Jörg Welz.
Wij hadden een college beslissing van november 2013 gelezen waarin stond dat de hal op het domein Moervelden om veiligheidsredenen niet meer bruikbaar was voor evenementen. Nadien hadden wij hierover niets meer gehoord. Jörg Welz vroeg over welke veiligheidsproblemen het hier ging, welke oplossingen er geboden werden aan de organisatoren van evenementen en wanneer de hal zal hersteld worden.
Schepen Roel Vermeesch zei dat onder andere de poort uit haar hengsels gevallen was en dat een aantal dakdelen beschadigd zijn. Omdat de aandacht nu in de eerste plaats gaat naar het in orde brengen van de loodsen op de Van Den Nestlaan kon hij ons niet zeggen wanneer de loodsen op de Moervelden hersteld zouden worden.
Wel wordt er in samenspraak met de organisatoren gezocht naar tijdelijke oplossingen.
Op onze vraag of de ruiterhal eventueel kon gebruikt worden, zoals voorzien in de gebruiksovereenkomst, antwoordde burgemeester Lode Hofmans dat hiervoor steeds een aanvraag kan worden ingediend.

Kapvergunning. - interpellatie door Johan De Ryck.
Elk jaar worden er meer dan 100 bomen geveld in onze groene en landelijke gemeente. Het College levert hiervoor kapvergunningen af met de melding dat er heraangeplant moet worden met streekeigen beplanting in het volgende plantseizoen.
Johan De Ryck wou weten of er gecontroleerd wordt of er wel degelijk heraanplanting gebeurt.
Schepen Jef Verhaegen gaf toe dat dit niet gecontroleerd wordt, maar hij ging ervan uit dat de omwonenden wel klacht zouden indienen wanneer er geen heraanplant gebeurt.
Volgens ons is het de plicht van het gemeentebestuur om controle uit te oefenen wanneer zij een vergunning verstrekken.

Werking flitspalen Antwerpsesteenweg
Op de gemeenteraad van februari 2013 hadden wij de schepen erop gewezen dat door het ontbreken van de wegmarkering er niet geldig kon geflitst worden. Inmiddels werden de streepjes terug aangebracht ter hoogte van de flitspaal in de rijrichting van Antwerpen naar Broechem maar niet aan de flitspaal ter hoogte van Den Boomgaard.
De schepen verklaarde dit met de melding dat de streepjes op de weg niet meer nodig zijn. Waarom ze dan aan de ene paal wel en aan de andere niet terug werden aangebracht is nog steeds onduidelijk.
Patrik Teurfs vroeg ook wanneer er een digitale flitscamera zal aangekocht worden. Schepen Tine Muyshondt kondigde aan dat de bestelling kortelings zal geplaatst worden.

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is