U bent hier
Gemeenteraad 23 februari 2015
1. Heraanleg Lievevrouwestraat Ranst -
2. Aanvullend verkeersreglement Bistweg -
3. Schoolreglement -
4. Magazijnen Van Den Nestlaan -
5. Bezetting klaslokalen -
Lees het kort verslag, de interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.
Kort verslag
Heraanleg Lievevrouwestraat Ranst. - Interpellatie door Johan De Ryck
Erika Eeckhout overhandigde voor de aanvang van de gemeenteraad 770 handtekeningen van personen die de vraag voor een enkelrichtingsstraat onderschreven.
Wij vestigden de aandacht op het feit dat uit de studie van Igean duidelijk blijkt dat op alle vlakken de enkelrichtingsstraat beter scoort dan de huidige tweerichtingsstraat.
- De fietsers en de voetgangers krijgen meer ruimte;
- Voor de handelaars en de klanten komen er meer parkeerplaatsen;
- Er kunnen bij de heraanleg meer bomen geplant worden in de enkelrichtingsstraat;
- Het verkeer zal vlotter doorstromen.
Het belang van deze handtekeningen hebben wij nogmaals onderstreept. Vermits er via internet gewerkt werd kon niemand van de personen die getekend hebben zich op de een of andere manier verplicht hebben gevoeld om te tekenen. Daarbij hebben nog eens 126 personen de moeite gedaan om een opmerking bij hun handtekening te plaatsen die het belang van de enkelrichtingsstraat hiermede wilden benadrukken.
Wij vroegen dan ook aan het gemeentebestuur om, net zoals in Oelegem, de 770 handtekeningen van Ranst de doorslag te laten geven om toch te opteren voor een enkelrichtingsstraat.
Schepen Fernand Bossaerts bleef achter de beslissing van het College staan en zei dat er verder gewerkt wordt aan de plannen om na de heraanleg de twee rijrichtingen te behouden.
Schepen Fernand Bossaerts sprak duidelijk over de beslissing terwijl burgemeester Lode Hofmans sprak over een voorstel. Hij zei ook dat de beslissingen van het bestuur niet worden bepaald door het aantal handtekeningen maar door het algemeen belang.
Johan De Ryck stelde vast dat in Oelegem de handtekeningen beslissend waren en dat deze democratische manier van inspraak in Ranst niet van tel is.
De zogenaamde persoonlijke reactie op de petitie van Schepen voor Verkeersveiligheid Tine Muyshondt waarin zij zegt niet onder de indruk te zijn van 700 handtekeningen, is voor ons nu ook duidelijk.
N-VA vindt, net zoals onze collega’s van Groen, de halsstarrigheid van het gemeentebestuur om de optie van de enkelrichtingsstraat zelf niet te willen bekijken en het negeren van de democratische oproep van de burgers voor de enkelrichtingsstraat, een gemiste kans om de dorpskern van Ranst veiliger, fietsvriendelijker en leefbaarder te maken.
Aanvullend verkeersreglement Bistweg
De gemeenteraad keurde de tijdelijke enkelrichting en de snelheidsbeperking van 50 km/uur in de Bistweg en de Kapelstraat goed.
Patrik Teurfs vroeg of de mogelijkheid onderzocht wordt om de enkelrichting en de snelheidsbeperking van 50 km/uur ook na de uitvoering van de werken kan behouden blijven.
Schepen Fernand Bossaerts gaf aan dat dit op de verkeerscommissie zal besproken worden.
Schoolreglement GLS Ranst, GLS Broechem en GLS Oelegem
De schoolreglementen van de drie gemeentescholen werden geactualiseerd en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het amendement van de N-VA aangaande het “luxeverzuim” werd integraal opgenomen in het reglement.
De passage rond de inschrijvingsmodaliteiten was volledig geschrapt. An Willems vroeg hierover meer uitleg.
Met verbazing stelden wij vast dat de Schepen van onderwijs Tine Muyshondt niet eens wist dat de tekst betreffende de inschrijving geschrapt was uit het reglement.
Toen wij erop wezen dat in de tekst het aantal leden van de beroepscommissie niet was ingevuld kon de schepen enkel antwoorden dat zij het aantal ook niet wist en dat ze navraag ging doen bij de directies.
Aanstelling ontwerper voor oprichting van werkplaatsen en kantoorruimte voor technische dienst en archief.
In dit dossier lazen we dat er een bijkomende verbindingsweg aangelegd zal worden naar de Van Den Nestlaan. Guido Wittocx vroeg of de huidige toegangsweg niet voldoende is?
Schepen Roel Vermeesch verklaarde dat een bijkomende toegangsweg nodig was om een directe verbinding te maken tussen de straat en de magazijnen.
De toegangsweg zelf zal niet afgesloten worden aan de straat maar enkel ter hoogte van de loodsen op het domein. Wij merkten op dat dit een onveilige situatie zal creëren omdat er zo rondjes (straatraces) kunnen gereden worden over het domein en de Van Den Nestlaan.
Onderwijs – bezetting klaslokalen. - Interpellatie door An Willems
In Ranst zitten in het vrij onderwijs (enkel basisschool) bijna dubbel zoveel leerlingen als in het gemeentelijk onderwijs (218/103) en in het eerste leerjaar van het gemeente onderwijs zit welgeteld 1/4 van het aantal leerlingen in het vrij onderwijs. (14/58 leerlingen).
Nu moet de ene basisschool containerklassen bijzetten terwijl er in de andere basisschool klassen leegstaan en dit op enkele honderden meters van elkaar.
Staat u open voor enige vorm van samenwerking tussen het gemeente onderwijs en het vrij onderwijs, zodat de leerlingen van Ranst toch meer verspreid geraken over de 2 scholen, zonder dat de vrije schoolkeuze in het gedrang komt, vroeg An Willems?
Schepen voor onderwijs Tine Muyshondt antwoordde dat samenwerking volgens haar niet mogelijk is.
Op onze vraag naar de oorzaak van het lage aantal leerlingen in het gemeentelijk onderwijs van deelgemeente Ranst heeft de bevoegde schepenTine Muyshondt geen enkele aanvaardbare verklaring.
Interpellaties
Klik op onderstaande verwijzing voor de volledige tekst van de interpellatie.
Heraanleg Lievevrouwestraat Ranst. - Interpellatie door Johan De Ryck
Onderwijs – bezetting klaslokalen. - Interpellatie door An Willems