Gemeenteraad 19 oktober 2015

Op 19 oktober 2015, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

1. RUP Broechem Centrum Zuid: Sociaal Huis / Verkaveling Stekelbeslaan / Autoparkeerplaatsen en fietsparkeerplaatsen - 

2. RUP Zonevreemde bedrijven Fase 2 - 
3. Tractorsluis Kantonbaan.  

Lees het kort verslag, de interpellaties en de agenda van de gemeenteraad.

Kort verslag

 

Voorlopige vaststelling gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Broechem Centrum-Zuid’
Wij hadden een aantal bedenkingen bij dit RUP:

Sociaal Huis
In het RUP lazen we dat de gemeentelijke diensten en ruimtes voor verenigingen naar de Van den Nestlaan komen, en dat er ook ideeën zijn om hier het sociaal huis te vestigen. 
Leen Baeten (N-VA) was verheugd dat het college achter ons voorstel stond om alle gemeentediensten en het OCMW onder te brengen op één plaats. Zij merkte wel op dat we niet begrijpen waarom er in het OCMW nog steeds verder gegaan wordt met de geld verspillende plannen voor de binnen restauratie van de administratieve zetel van het  OCMW in Oelegem. De kosten voor de  architect bedragen 76.230,00€ terwijl er een raming was gemaakt van 30.000,00€. Onze vrees is dan ook dat de uiteindelijke kost meer dan het dubbele van de raming zal bedragen (geraamd bedrag is 300.000,00€).
Daarom vroeg N-VA Ranst om te stoppen met de plannen om het OCMW gebouw in Oelegem te restaureren en onmiddellijk de mogelijkheden te bekijken voor het oprichten van het sociaalhuis op de Van den Nestlaan zoals vermeld staat in het RUP. 
De burgemeester gaf toe dat de plannen om alle gemeentediensten en het OCMW op één plaats te vestigen al zeer oud zijn. Maar hij vond de kosten voor de restauratie van het OCMW gebouw in Oelegem wel nuttig omdat dit volgens hem instandhoudingswerken zijn voor een geklasseerd monument. Dat het OCMW op termijn toch zal verhuizen naar de Van den Nestlaan sloot hij niet uit.

Verkaveling Stekelbeslaan
De inbreiding rond de nieuw aan te leggen Stekelbeslaan tussen de Broddestraat en de Emblemseweg was reeds goedgekeurd in het BPA van 1976. De vrijstaande bebouwing in het BPA wordt in het RUP veranderd naar voornamelijk gegroepeerde bebouwing. Langs de Stekelbeslaan kunnen ongeveer 93 woningen gerealiseerd worden. John Oliviers (N-VA) vroeg of  dit een gewone verkaveling wordt of dat er hier mogelijkheden gecreëerd worden voor sociale woningbouw en/of betaalbare woningen voor de inwoners van Ranst en wanneer het college deze verkaveling plant? Wanneer de verkaveling van start gaat kon de burgemeester niet zeggen, maar hij bevestigde wel dat het de bedoeling is om in de Stekelbeslaan betaalbare woningen te bouwen met voorrang voor inwoners van Ranst.

Autoparkeerplaatsen en fietsparkeerplaatsen
In het advies van de provincie Antwerpen staat dat het niet aangewezen is om het opvangen van de parkeerbehoefte op eigen perceel bij ééngezinswoningen als milderende maatregel op te leggen in de voorschriften. Blijkbaar heeft het college het advies niet goed gelezen merkte Johan De Ryck (N-VA) op. In het RUP werd de alinea “bij het oprichten van meergezinswoningen dient de gecreëerde parkeerbehoefte te worden opgevangen op het eigen perceel” geschrapt. 
De schepen antwoorde dat bij het verlenen van een stedenbouwkundige vergunning voor een meergezinswoning steeds wordt verplicht om parkeerplaatsen op het eigen perceel te voorzien. Op onze vraag waarom deze alinea dan geschrapt werd kregen we geen duidelijk antwoord.
De provincie vroeg ook om normen voor fietsparkeerplaatsen op te leggen in de voorschriften. Het ene advies is blijkbaar het andere niet want wat lezen we: “De gemeente wenst in de voorschriften geen strikte normen op te leggen m.b.t. fietsparkeerplaatsen.”  Het argument van de schepen dat iedereen die nu bouwt automatisch fietsparkeerplaatsen voorziet en dat daarom het advies van de provincie niet mee opgenomen is in het plan vonden wij betreurenswaardig.
    
Vermits N-VA voorstander is voor duidelijke regels die voor iedereen gelden en deze coalitie met dit plan kiest voor ruimtelijke wanorde heeft de N-VA fractie tegen de voorlopige vaststelling gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan     ‘Broechem Centrum-Zuid’ gestemd.

 

Voorlopige vaststelling gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Zonevreemde bedrijven - fase 2’
In de opdrachtomschrijving van deze studie staat: ‘Zonevreemde bedrijven fase II’ heeft tot doel een kader te bieden voor alle zonevreemde bedrijven in de gemeente. 
Er werd gestart met een lijst van 45 zonevreemde bedrijven maar het college heeft uiteindelijk slechts 7 bedrijven weerhouden waarvoor specifieke stedenbouwkundige voorschriften werden opgemaakt. 
Johan De Ryck (N-VA) vroeg waarom er niet voor alle zonevreemde bedrijven een bindende kader werd opgemaakt zoals oorspronkelijk voorzien was. 
7 bedrijven was op dit ogenblik het enige haalbare was het zwakke antwoord van de burgemeester. Waarom dit het enige haalbare was werd niet gezegd.
N-VA Ranst kon enkel besluiten dat het enige verheugende nieuws dat we in deze studie lazen, maar waarvoor we deze studie echt niet nodig hadden, is dat de gemeente opteert om eerst de bestaande voorraad van lokale bedrijventerreinen op te gebruiken alvorens een volledig nieuw lokaal bedrijventerrein te ontwikkelen.
In de studie stond dat bedrijven die niet verenigbaar zijn met de omgeving op termijn dienen te verdwijnen. Onze hoop dat in onze gemeente zonevreemde bedrijven op termijn zouden verdwijnen bleek ijdel. Deze coalitie is niet van plan om bindende bepalingen op te stellen die voor iedereen geldig zijn. Het college houdt ervan om dossier per dossier volgens het principe ons kent ons te behandelen.
Daarom heeft de N-VA fractie tegen de voorlopige vaststelling gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Zonevreemde bedrijven - fase 2’gestemd.

 

Aanvullend verkeersreglement: plaatsen tractorsluis Kantonbaan
N-VA Ranst stelt vast dat twee brieven voldoende zijn om in te gaan op de vraag om iets te doen aan het sluipverkeer in de Kantonbaan. Dit staat in schril contrast met het negeren van de vraag van 770 burgers voor de enkelrichting in de Lievevrouwestraat.
Het plaatsen van borden “F99c Verkeer op wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en ruiters” en gerichte controles en boeten kunnen het probleem van het sluipverkeer ook oplossen.
Door het plaatsen van een tractorsluis in de Kantonbaan wordt het sluipverkeer verplaatst naar de Gescheurde Heide, de Knodbaan en de Goorstraat. Is dat dan de oplossing vroeg Guido Wittocx (N-VA)?
Uit het antwoord van de schepen bleek dat er voor deze verkeersingreep geen enkele verkeerstellingen gedaan is zoals dat gebruikelijk is. Met verbazing hoorde wij de schepen voor verkeersveiligheid ook zeggen dat de politie geen tijd heeft voor controles op sluipverkeer en om verbaliserend op te treden tegen automobilisten die zich schuldig maken aan verkeersovertredingen.
Johan De Ryck (N-VA) argumenteert dat in het goed te keuren besluit de vernoemde verkeersborden niet correct zijn en hij vroeg om dit aan te passen. Zonder aanpassing zou er nog steeds 90 km/uur kunnen gereden worden op een deel van de Kantonbaan wat volgens ons toch niet de bedoeling kan zijn. 
De N-VA fractie stemde tegen het aanvullend verkeersreglement NIET omdat wij tegen een tractorsluis zouden zijn maar wel omdat de bevoegde schepen het besluit niet wenste aan te passen en ook omdat er  voor wat betreft het sluipverkeer in onze gemeente blijkbaar met twee maten en twee gewichten gewerkt wordt. Sluipverkeer is op veel plaatsen in onze gemeente een probleem. Op de ene plaats wordt er geen gehoor gegeven aan de klachten van de burgers en op de Kantonbaan wordt er na een klacht van één inwoner en één eigenaar wel een drastische ingreep uitgevoerd om het sluipverkeer op die plaats te weren.

 
Interpellaties

Klik op onderstaande verwijzing voor de volledige tekst van de interpellatie.
Verkeersplateaus - Interpellatie door Johan De Ryck

 
Agenda

Klik hier voor de volledige agenda van de gemeenteraad
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is