U bent hier
Een innovatief fietspad voor de Massenhovensesteenweg
N-VA Ranst:
Het project aanleg riolering / fietspad Massenhovensesteenweg moet zo snel als mogelijk richting realisatie gaan. Niet enkel om te voorzien in veiligere fietsinfrastructuur, maar ook omwille van de hoogdringende aanleg van de riolering.
Het klassieke systeem van “open gracht/fietspad/nutsleidingen” naast de rijweg vraagt veel onteigeningen.
Het gemeentebestuur vroeg om gebruik te maken met het Vélonet systeem. Vélonet is een techniek die tot doel heeft onteigeningen voor de aanleg van fietspaden en riolering tot een minimum te beperken door de integratie van fietspaden en riolering.
Het infiltratie- en buffervermogen van de huidige zogenaamde “gracht” is gelijk aan nul. Door de klimaatverandering is het ondenkbaar dat bij grote wegwerkzaamheden hier geen aandacht aan besteed zou worden. Het Vélonet systeem heeft
een inwendig infiltratiebuffervolume van 1600 liter/m en een infiltratieoppervlakte van 1.9 m²/m.
In de Module 13 (het subsidie dossier) staat dat de gemeente zich verbind om initiatieven te nemen die bijdragen tot de snellere onteigening van onroerende goederen van de aangelanden.
Het is weinig overtuigend om aan de aangelande te melden dat de huidige U-vormige betonnen bakken niet worden verwijderd en er extra onteigeningen nodig zijn op het moment dat er een innovatief Vélonet systeem bestaat.
Om die redenen vragen wij de steun van de minsister om haar goedkeuring te geven voor dit innovatief proefproject.
Artikel: Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 20 Jan. 2022
Massenhovensesteenweg krijgt innovatief fietspad
Het gemeentebestuur van Ranst heeft aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) een door Arcadis uitgetekend alternatief plan voorgesteld voor het nieuw fietspad van de Massenhovense-steenweg in Broechem. Door een gecombineerd systeem van duurzaam regenwaterbeheer en fietspad zouden de onteigeningen beperkt kunnen blijven.
De Massenhovensesteenweg in Broechem is een van die zwarte punten waar nog een moordstrookje langs een gewestweg loopt. In het kader van rioleringswerken zal er een eenrichtingsfietspad komen langs beide zijden van de baan. De gemeente zal het vereiste bedrag, dat geraamd wordt op 1,76 miljoen euro, eerst betalen. Daarna volgt een 100% terugbetaling door het Vlaams Gewest. De overeenkomst hiervoor met het Vlaams Gewest werd op de jongste gemeenteraad voor vijf jaar verlengd.
Doordat het waterzuiveringsstation in Viersel einde Latijn is en de rioleringswerken dringender worden, zal het hopelijk geen vijf jaar meer duren. Alles hangt ook af van de onteigeningen die nog deels moeten gebeuren. Volgens het huidig plan moet er zo'n vijf meter onteigend worden langs beide zijden van de baan. Waar de huizen te dicht tegen de rijweg staan, zal het fietspad naar voor worden gebracht.
Het gemeentebestuur liet nu een alternatief plan uittekenen door Arcadis waarbij gebruik wordt gemaakt van het Vélonetsysteem. Dat is een geïntegreerd prefabsysteem dat in grachten kan worden geplaatst en dat de functies van fietspad, regenwaterafvoer en vlot bereikbare plekken voor de installatie en het onderhoud van nutsleidingen combineert.
“We zijn vorig jaar met ministers Lydia Peeters en Zuhal Demir gaan kijken in de fabriek en zij reageerden enthousiast”, zegt burgemeester Johan De Ryck (N-VA). “Studiebureau Arcadis heeft op basis van dit systeem een nieuw plan uitgetekend waarbij er één rechtlijnig fietspad komt van restaurant Oliver tot aan de busstelplaats in Broechem. In plaats van vijf meter te moeten onteigenen, zal het dan nog anderhalve meter zijn, of drie meter in het slechtste geval. Het huidig fietspad kan worden afgefreesd om als schrikstrook te gebruiken. Daarnaast komt dan het Vélonetsysteem met een vrijliggend en twee meter breed fietspad dat aan alle normen voldoet, en dan is er nog een strookje nodig voor de nutsleidingen.”
“Afwachten wat er nu zal gebeuren, maar dit nieuwe plan zal niet tot vertraging leiden”, meent de burgemeester. (kma)
Artikel: Het Nieuwsblad/Regionaal: Mechelen-Lier - 20 Jan. 2022
Krijgt zwart punt binnenkort nieuw innovatief fietspad?
Ranst heeft aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) een alternatief plan voorgesteld voor het nieuwe fietspad van de Massenhovensesteenweg in Broechem. Daardoor zouden de onteigeningen beperkter kunnen blijven.
De Massenhovensesteenweg in Broechem is een van de zwarte punten waar nog een moordstrookje langs een gewestweg loopt. In het kader van rioleringswerken zal er een enkelrichtingsfietspad komen langs beide zijden avn de weg. De gemeente zal dit bedrag, dat geraamd wordt op 1,76 miljoen euro, eerst betalen. Daarna volgt een honderd procent terugbetaling door het Vlaams Gewest. De overeenkomst hiervoor met het Vlaamse Gewest werd in de jongste gemeenteraad voor vijf jaar verlengd.
Omdat het waterzuiveringsstation in Viersel einde Latijn is en de rioleringswerken dringender worden, zal het hopelijk geen vijf jaar meer duren. Alles hangt ook af van de onteigeningen die nog deels moeten gebeuren. Volgens het plan van het Agentschap Wegen en Verkeer moet er zo'n vijf meter onteigend worden langs beide zijden van de weg. Waar de huizen te dicht tegen de rijweg staan, zal het fietspad naar voren worden gebracht, zodat de steenweg op sommige plaatsen een zigzag wordt.
Het gemeentebestuur liet nu een alternatief plan uittekenen door Arcadis waarbij gebruik wordt gemaakt van het Vélonetsysteem. Dit is een geïntegreerd prefabsysteem om in grachten te plaatsen, dat de functies van fietspad, regenwaterafvoer en vlot bereikbare plek voor de installatie en het onderhoud van nutsleidingen combineert. Het systeem wordt gemaakt bij Eurodal in Grobbendonk.
“Het was de werkgroep Massenhovensesteenweg die de suggestie deed. We zijn vorig jaar met ministers Lydia Peeters en Zuhal Demir (N-VA) gaan kijken in de fabriek en zij reageerden ook enthousiast”, zegt burgemeester Johan De Ryck (N-VA). “Studiebureau Arcadis heeft op basis van dit systeem een nieuw plan uitgetekend waarbij er een rechtlijnig fietspad komt van restaurant Oliver tot aan de busstelplaats in Broechem. In plaats van vijf meter te moeten onteigenen, zal het dan nog anderhalve meter zijn, of drie meter in het slechtste geval.”
Veilige oplossing
“Het huidige fietspad kan worden afgefreesd om als schrikstrook te gebruiken. Daarnaast komt dan het Vélonetsysteem met een vrijliggend en twee meter breed fietspad dat aan alle normen voldoet, en dan is er nog een strookje nodig voor de nutsleidingen. Het is dus een oplossing voor een veilig fietspad, met integratie van een duurzaam regenwaterbeheer en een flexibele oplossing voor nutsleidingen.”
Burgemeester De Ryck en schepen van Openbare Werken Jan Dillen (N-VA) gingen het plan samen voorstellen op het kabinet van minister Peeters. “Afwachten wat er nu zal gebeuren, maar dit nieuwe plan zal niet tot vertraging leiden, omdat er ook minder discussie rond de onteigeningen zal zijn”, zegt de burgemeester, die zelf in de Massenhovensesteenweg woont.
Het Agentschap Wegen en Verkeer koppelt de werken aan de heraanleg van de Oostmalsesteenweg (N14) in Emblem. Normaal komt eerst de Massenhovensesteenweg aan de beurt. (kma)