De "Nieuwe Maasweg" een stap dichter bij de realisatie

Op 10 februari 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

N-VA Ranst:

Al vele jaren wordt er gesproken over een ontsluitingsweg voor de KMO-zone Ter Straten namelijk “de Nieuwe Maasweg”. 

Het bedrijventerrein Oelegem Ter Straten werd begin jaren negentig als de KMO-zone ontwikkeld. Er werd toen geen aandacht gegeven aan de ontsluiting van deze zone. Gevolg is dat de ontsluiting van de bedrijventerreinen naar de E313/E34 via de woonkernen verloopt. Dit heeft problematische gevolgen voor de verkeersleefbaarheid van de dorpskernen van Oelegem, Broechem en Ranst.

In 2016 kwam het voorstel betreffende de vaststelling van de rooilijn- en het onteigeningsplan ter goedkeuring op de gemeenteraad. De N-VA fractie stelde duidelijk dat wij voor de aanleg van de omleidingsweg waren, maar wij hadden wel een aantal kritische vragen. 
Waarom werd er niet onderzocht om de ontsluitingsweg dichter bij de bestaande KMO zone aan te leggen om zo de versnippering van landbouwgrond te voorkomen? De toenmalige burgemeester verwees naar de studies die gedaan werden om het aantal restpercelen tot een minimaal te beperken. Ook vroeg de N-VA fractie of het de bedoeling van het gemeentebestuur was om onbenutte percelen te creëren om die dan later te kunnen omzetten naar bedrijventerreinen? Het is niet de bedoeling van het gemeentebestuur om landbouw gebied om te zetten naar industrie gebied verkondigde de toenmalige burgemeester. 

De plannen van het vorige gemeentebestuur bleken niet realistisch omdat er teveel landbouwgrond in beslag werd genomen en daarom verdwenen ze in de onderste schuif.

Begin 2019 namen burgemeester Johan De Ryck en schepen Jan Dillen het initiatief om het studiebureau een nieuw plan te laten maken met als opdracht om de ontsluitingsweg dichter bij de bestaande KMO zone te tekenen en om veel minder landbouwgronden te gebruiken voor de nieuwe weg. 

Tijdens de voorbereidende vergadering bleek dat deze nieuwe weg in conflict kwam met de plannen van het Vlaams Gewest voor de realisatie van een groenpool in die zone. Na uitgebreid overleg met de betrokken instanties werd een compromis gevonden voor een tracé met uitgebreide groenbuffering. 

N-VA Ranst is dan ook zeer trots met het feit dat er een akkoord is afgesloten met alle advies instanties betreffende de realisatie van de “de Nieuwe Maasweg”.

Vandaag 10 februari 2023 werd een belangrijke stap gezet met de bekendmaking van de ingediende omgevingsvergunning ter hoogte van de rotonde aan de Oelgemsesteenweg.

Hopelijk kan er nu snel gestart worden met de aanleg van een verbindingsweg tussen de Ter Stratenweg en de rotonde op de Oelegemsesteenweg met als doel het vrachtverkeer te weren uit de woonkernen waardoor de KMO-zone op een veiligere manier ontsloten kan worden. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is