Antitankgracht in Ranst

Op 30 maart 2021, over deze onderwerpen: In de pers
Fort van Oelegem

N-VA Ranst:

Een stukje natuur om te koesteren.

De Antitankgracht het langste beschermde landschap van Vlaanderen, met een bijzonder rijke fauna en flora. 
Dankzij het gebruik als fiets- en wandelroutes wordt het juiste evenwicht gevonden tussen erfgoed en natuur. 

De Antitankgracht was de laatste toevoeging aan de Antwerpse vesting, een 33 km lange gracht tussen het Albertkanaal in Oelegem (Ranst) en de Schelde in Berendrecht (Antwerpen). 
Ze werd aangelegd tussen 1937 en 1939 en moest dienen als hindernis voor vijandelijke tanks.
De zigzag lopende Antitankgracht werd beschermd door talloze bunkers en sluisbunkers, van waaruit ook het waterpeil geregeld werd. 
Na de Tweede Wereldoorlog werden sommige verdedigingswerken afgebroken, of kregen ze een niet-militaire functie. 
De schans van Massenhoven werd in 1976 volledig gesloopt om plaats te maken voor een waterspaarbekken langs het Albertkanaal.


Artikel: Gazet van Antwerpen/Stad en Rand - 30 Mar. 2021

Groenrand is jarig en hoopt op erkenning Antitankgracht

Natuurvereniging Groenrand viert feest. Sinds het vijf jaar geleden is opgericht is er heel wat gerealiseerd. “De erkenning van het Antitankgrachtproject is erg belangrijk voor ons. Op 7 april zal minister Demir ook de criteria bekendmaken waaraan een landschapspark en nationaal park moeten voldoen. Daar ijveren we al vijf jaar voor”, stelt coördinator Dirk Weyler tevreden vast. Precies op de vijfde verjaardag van Groenrand kan Weyler groot nieuws aankondigen. “Vanaf midden april kan de selectieprocedure voor Nationale Parken en Landschapsparken opgestart worden. Op 7 april maakt minister Demir de voorwaarden bekend. Dit is belangrijk omdat er vandaag nog geen Vlaams decreet voor bestaat, iedereen kan zich tot Landschapspark of Nationaal Park uitroepen. Het Agentschap Natuur en Bos heeft nu een beleidskader voor nationale parken uitgewerkt en de Vlaamse
Landmaatschappij een voor de landschapsparken.”, legt de coördinator van Groenrand uit. Eens de criteria bekend zijn, kan er ook een dossier opgemaakt worden voor het gedroomde Landschapspark of Nationaal Park Antitankgracht. “Door alle natuur- en bosgebieden langs de Antitankgracht met elkaar te verbinden, komen we tot een aaneengesloten landschap van 11.000 ha. Dat is ook voldoende om de otter te doen terugkeren naar onze contreien. De otter is een belangrijk teken, want dat betekent dat er genoeg vis in de Antitankgracht zit en het water voldoende zuiver is. Momenteel zit er nog te veel kwik en pcb in het visbestand van de Antitankgracht. Er is dus nog werk aan de winkel”, meent Weyler.
Concurrentie
Maar hij is wel hoopvol. “We hebben dan wel vijf jaar nodig gehad om de aandacht en al wat subsidies hiervoor te krijgen, maar het is ons wel gelukt. Natuurpunt, Regionaal Landschap de Voorkempen, de verschillende gemeenten langs de gracht, de provincie, WWF, VMM, het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek en ANB hebben hun schouders onder dit project gezet. Dankzij hen kan de volgende stap worden gezet. Dit is de laatste kans om de verschillende gebieden aan elkaar geschakeld te krijgen en erkend te worden als landschaps- of nationaal park.”
Al krijgt de Antitankgracht wel concurrentie en zijn er maar vier erkenningen mogelijk dit jaar. “Nochtans hebben we nog wel wat in te halen. België telt er slechts één, Nederland al 21 en daar staat ook het ontsnipperingsplan, dus tegen de versnippering van de natuurgebieden, al verder. Wij hopen dat dit in Vlaanderen in het najaar wordt goedgekeurd.”
Een kroon op het werk van Groenrand, sinds de start vijf jaar geleden. “Er zijn grote sprongen gemaakt. Eigenlijk is Groenrand toevallig gestart toen iemand de vraag stelde waarom het fietspad langs de Antitankgracht stopt in Brecht. Je kan nu fietsen van Ranst tot in Brasschaat. Ons opzet was om dit door te laten trekken tot in Stabroek. Maar toen botsten we op rustgebieden waar geen fietspad ligt, maar die we op zich wel belangrijk vinden voor de natuur. We hebben toen alle gemeenten langs de Antitankgracht aangeschreven en gepolst naar hun visie over die natuur langs de gracht. In heel wat gemeenten staat het intussen in hun beleidsplannen ingeschreven. Zo hebben we een groenbalans opgemaakt en kwamen we aan 11.000 hectare natuur- en bosgebied. Zo is het stilaan geëvolueerd, tot vandaag, waar we onze doelstelling hebben bereikt. De Antitankgracht op de Vlaamse kaart te zetten.”
elke lamens

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is